MacGyver!

Detta forum är till för film-, bok- och musikdiskussioner.
Meddelande
Författare
Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

MacGyver!

#1 Inlägg av Ebermann » ons jan 25, 2017 6:40 pm

Denna nätta lilla bäbis skulle ha kommit till jul, men tyvärr hamnade den i Luleå först och fick vända, så den menade julklappen nådde Fru Johansson först i januari. Men ändå. Den kompletta serien!

Bild

En ganska tråkig box som sådan, såg att det fanns någon tidigare lite tjusigare en. Men box känns väl ändå lite 2005? Men 139 avsnitt och 2 långfilmer innehåller den iallafall!

Nu är frågan, hade inte Gräsklipparmannen denna tidigare? Eller har jag bara drömt?
Erik Ebermann, retrobutiken.se

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

Re: MacGyver!

#2 Inlägg av uberkaktus » ons jan 25, 2017 8:56 pm

Ahh, MacGyver var veckans höjdpunkt när jag gick på mellanstadiet. På den tiden hade jag endast tillgång till ettan, tvåan och fyran.

Nu var det väldigt länge sedan jag såg ett avsnitt, men jag kommer ihåg det fantastiska introt och musiken. Mitt favoritavsnitt är nog när MacGyver är jagad av ett gäng skurkar och bilens bromsar slutar att fungera. Han klättrar då ut genom rutan och kopplar ihop bilens servostyrning med bromsarna istället samtidigt som de jagas. Helt fantastiskt.
Retrobutiken.se - vi säljer spel!

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#3 Inlägg av Ebermann » ons jan 25, 2017 9:52 pm

Jag såg, om inte alla så iallafall vädigt många, avsnitt när jag bodde i Moldavien. Tyckte det var dags att inviga Kathleen i magin också!

Minns av någon anledingen speciellt avsnittet med mördarmyror som inte går att stoppa och tar sig över bäckar och eld och allt möjligt. Mördarmyror, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#4 Inlägg av Gräsklipparmannen » tor jan 26, 2017 2:31 am

Ebermann skrev:Denna nätta lilla bäbis skulle ha kommit till jul, men tyvärr hamnade den i Luleå först och fick vända, så den menade julklappen nådde Fru Johansson först i januari. Men ändå. Den kompletta serien!

Bild

En ganska tråkig box som sådan, såg att det fanns någon tidigare lite tjusigare en. Men box känns väl ändå lite 2005? Men 139 avsnitt och 2 långfilmer innehåller den iallafall!

Nu är frågan, hade inte Gräsklipparmannen denna tidigare? Eller har jag bara drömt?

Fantastiskt! Gräsklipparmannen hade en box med A-team som jag fortfarande tror finns kvar. En tvättäkta MacGyver-box nådde tyvärr inte längre än planeringsstadiet. Glädjande att du tagit tag i ett sådant givet inköp!

Konstaterar för övrigt att det "nya MacGyver" har 4,7 på imdb, vågade faktiskt inte titta på trailern för tillfället.
http://www.imdb.com/title/tt1399045/
Kriminologen senaste inlägg:
Bild

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#5 Inlägg av Ebermann » tor jan 26, 2017 1:41 pm

Kan även meddela att jag beställde den från Ginza. Som en fläkt av 1999!

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#6 Inlägg av Gräsklipparmannen » fre jan 27, 2017 8:09 am

Ebermann skrev:Kan även meddela att jag beställde den från Ginza. Som en fläkt av 1999!
Klart nice! Vill för övrigt rentav minnas att jag beställde därifrån redan innan de öppnat sin webbutik. Antingen så var jag med på en beställning eller så var jag helt sonika för snål för att delta när den bekante Berghemmaren Fredriksson skulle sända iväg en beställning. Men jag kan minnas hur jag tittade i katalogen och fascinerades över möjligheten att handla prylar utan att besöka en butik. Typ. Tror rentav jag prenumererade på den där katalogen ett tag.
Bild

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#7 Inlägg av uberkaktus » lör jan 28, 2017 9:47 am

Ginzakatalogen satt jag och bläddrade igenom till en förbannelse. I princip inga bilder utan bara text och ett pris. Sedan fyllde man i en blankett och skickade in. Hade man tur fanns grejerna man ville ha på lager och kom någon vecka senare. Fantastiskt.

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#8 Inlägg av Ebermann » fre apr 07, 2017 10:18 am

Häromdagen var det MacGyver-premiär i det Ebermannska hemmet. Pilotavsnittet sågs till allas belåtenhet och att ha startat resan med MacGyver, som skall ge drygt 100 timmar kvalitetsunderhållning får spontant högsta betyg.

Just pilotavsnittet är intressant för MacGyver där, enda gången, använder vapen. Han skjuter nämligen med kalashnikov i början av avsnittet, vilket han inte gör någon gång annars i serien.

MacGyver - det känns tryggt!

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#9 Inlägg av Ebermann » tor aug 17, 2017 11:49 am

Inne på säsong 4 nu. Noterar att MacGyver faktikst blivit noterbart våldsammare nu jämfört med första säsongerna. Hamnar i regelrätta slagsmål med de dumma skurkarna - vilket inte hände i början. På sin höjd ett slag som fick skurken att svimma av. Men oftast inte ens det.

Har också noterat att medan första säsongerna mest handlade om uppdrag i Östtyskland eller Sovjet är det nu betydligt mer av privata och civila saker de handlar om. MacGyver råkar hamna mitt upp i nåt på sin semester, MacGyver hjälper gatubarn att lämna kriminella gäng och annat. Gissningsvis är förklaringen att de nu blivit sent 80-tal och Gorbatjov blivit ledare i Sovjet, med avspänning som följd. Och Berlinmuren skulle snart falla. Blev väl svårt att ha Sovjet som fiende då, och då fick man hitta på andra diverse skurkar istället.

Någon borde doktorera på MacGyver!

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#10 Inlägg av Gräsklipparmannen » sön aug 20, 2017 8:44 pm

Ebermann skrev:Inne på säsong 4 nu. Noterar att MacGyver faktikst blivit noterbart våldsammare nu jämfört med första säsongerna. Hamnar i regelrätta slagsmål med de dumma skurkarna - vilket inte hände i början. På sin höjd ett slag som fick skurken att svimma av. Men oftast inte ens det.

Har också noterat att medan första säsongerna mest handlade om uppdrag i Östtyskland eller Sovjet är det nu betydligt mer av privata och civila saker de handlar om. MacGyver råkar hamna mitt upp i nåt på sin semester, MacGyver hjälper gatubarn att lämna kriminella gäng och annat. Gissningsvis är förklaringen att de nu blivit sent 80-tal och Gorbatjov blivit ledare i Sovjet, med avspänning som följd. Och Berlinmuren skulle snart falla. Blev väl svårt att ha Sovjet som fiende då, och då fick man hitta på andra diverse skurkar istället.

Någon borde doktorera på MacGyver!
Riktigt härligt att höra om MacGyver i sitt rätta kontext! MacGyver-kunskap borde vara ett obligatoriskt grundämne så inte kommande generationer går vilse i informationssamhällets kulturutbud. Trevlig läsning!
Bild

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#11 Inlägg av Ebermann » tis okt 24, 2017 3:11 pm

Så är vi framme vid sista säsongen, säsong 7.

Muren har fallit, össtyskland finns inte, och MacGyver-skaparna är uppenbarligen desperata i att hitta på vad serien skall handla om. Han gör...allt. Allt utom det han ägnade all tid åt i första 3 säsongerna, det vill säga, jobba bakom järnridån och försöka hitta fångar och sådant.

Dessutom, vad inte alla känner till, är att de klassiska "macgyverismerna", är ytterst sällsynta numer. Det händer att han gör nånting käckt av ingenting, men för det mesta håller han inte på med sådant. Att MacGyver trots allt är känd för sina påhitt måste bevisa att få människor sätt alla säsongerna. Och egentligen är det svårt att motivera sig att se avsnitten nu. Men jag ställer upp för vetenskapen och för forumet!

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#12 Inlägg av Gräsklipparmannen » tis okt 24, 2017 6:52 pm

Ebermann skrev:Så är vi framme vid sista säsongen, säsong 7.

Muren har fallit, össtyskland finns inte, och MacGyver-skaparna är uppenbarligen desperata i att hitta på vad serien skall handla om. Han gör...allt. Allt utom det han ägnade all tid åt i första 3 säsongerna, det vill säga, jobba bakom järnridån och försöka hitta fångar och sådant.

Dessutom, vad inte alla känner till, är att de klassiska "macgyverismerna", är ytterst sällsynta numer. Det händer att han gör nånting käckt av ingenting, men för det mesta håller han inte på med sådant. Att MacGyver trots allt är känd för sina påhitt måste bevisa att få människor sätt alla säsongerna. Och egentligen är det svårt att motivera sig att se avsnitten nu. Men jag ställer upp för vetenskapen och för forumet!
:tummen: :prima: Härligt! Ett stadig bit TV-historia. Måste medge att jag är nyfiken på hur serien slutar. Kanske gör bäst i att se den från början. Har du rentav något tips på hur man bäst inleder att bekanta sig med denna serie på nytt?
Bild

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#13 Inlägg av Ebermann » ons okt 25, 2017 9:43 am

Gräsklipparmannen skrev:

Muren har fallit, össtyskland finns inte, och MacGyver-skaparna är uppenbarligen desperata i att hitta på vad serien skall handla om. Han gör...allt. Allt utom det han ägnade all tid åt i första 3 säsongerna, det vill säga, jobba bakom järnridån och försöka hitta fångar och sådaKnant.

:tummen: :prima: Härligt! Ett stadig bit TV-historia. Måste medge att jag är nyfiken på hur serien slutar. Kanske gör bäst i att se den från början. Har du rentav något tips på hur man bäst inleder att bekanta sig med denna serie på nytt?
Man skaffar en redig box, börjar på avsnitt 1 (pilotavsnitt - enda gången MacGyver använder vapen!) och ser sedan i tur och ordning igenom de 139 avsnitten om 45 minuter vardera. 104 timmar senare är du i land!

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#14 Inlägg av Gräsklipparmannen » ons okt 25, 2017 8:36 pm

Ebermann skrev:
Gräsklipparmannen skrev:

Muren har fallit, össtyskland finns inte, och MacGyver-skaparna är uppenbarligen desperata i att hitta på vad serien skall handla om. Han gör...allt. Allt utom det han ägnade all tid åt i första 3 säsongerna, det vill säga, jobba bakom järnridån och försöka hitta fångar och sådaKnant.

Man skaffar en redig box, börjar på avsnitt 1 (pilotavsnitt - enda gången MacGyver använder vapen!) och ser sedan i tur och ordning igenom de 139 avsnitten om 45 minuter vardera. 104 timmar senare är du i land!
Häftigt att höra! Hoppas hitta denna legendariska box på Tradera eller dylikt. Har för övrigt bekantat mig rätt mycket med Erikshjälpen mittemot jobbet som har det mesta. Tydligen handlare som kommer in vid öppningsdags och rensar ut det mest intressanta för att sälja vidare också. Nåväl.
Bild

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#15 Inlägg av uberkaktus » fre okt 27, 2017 9:11 pm

Det känns rätt rimligt att jag borde mata in hela serien på mobilen och kolla på till och från jobbet. Ett avsnitt per enkelväg hinner jag med utan några som helst problem.

Skriv svar