Retrobutiken Frihetsforum

Vi säljer spel
Aktuellt datum och tid: tis aug 21, 2018 4:03 am

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm

Ny tråd  Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tårtgeneralen
InläggPostat: lör mar 31, 2018 10:02 am 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

Fick ynnesten att se denna kanonrökare i sällskap med Kaktus och Andreas torsdags. Upplever att jag behöver skriva av mig denna filmupplevelse jag nog uppriktigt inte vet vad jag kan jämföra den med.

Filmen bygger alltså på den verkliga händelsen där Jan Guillou utser Köping till Sveriges tristaste stad - och Hasse P vill sätta Köping på kartan med att baka världens längsta smörgåstårta. Tror för egen del aldrig jag sett Persbrandt utföra en så bra roll och imponeras rejält av insatsen. En inblick i en möjligtvis romantiserad tillvaro i en svensk småstad 1985. Premiär för Filip och Fredrik som regissörer. Även om jag inte tycker att filmen uppnår perfektion så är det sammantaget möjligtvis den bästa filmupplevelse jag haft de senaste tio åren. Åtminstone någonstans i toppskiktet för mig.

Jag började läsa denna bok när den kom ut och vill minnas att jag läste den ungefär till hälften - och upplever det utan tvekan som att filmen överträffar denna dokumentärroman -- uppfriskande!

Upptäcker att jag får rysningar av att se trailern på nytt - trots att jag redan hunnit se den några gånger före filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=ck24DlHz_y8

Bild

Rapportera detta inlägg
 Inläggsrubrik: Re: Tårtgeneralen
InläggPostat: sön apr 01, 2018 10:38 pm 
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus

Det är sällan jag blir positivt överraskad av en film och än mer sällan av en modern svensk film! Efter filmen kände jag att det kommer att vara lätt för Guldbaggejuryn att bara strössla ut sina baggar över denna film. 500 meter smörgåstårta är ju helt sjukt egentligen! Tårtan!

Rapportera detta inlägg
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm