Retrobutiken Frihetsforum

Vi säljer spel
Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 10:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm

Ny tråd  Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jun 20, 2012 1:46 am 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

Detta är faktiskt något jag funderat på eftersom jag inhandlat ett separat tangentbord till min padda som jag använde lite inledningsvis men tog bort mycket av idén med en portabel surfplatta och lite krångligt att använda vid sidan om den. Varför inte bygga en surfplatta med ett mycket tunt tangentbord som inte påverkar vikten nämnvärt? Jag hade nog inte kunnat se framför mig en så fiffig lösning som Ms nu ganska oväntat presenterar.

Tidigare har det alltså varit Apple som innoverat men Ipad 3 (nya Ipad) har främst erbjudit en bättre skärm som betydande förbättring. Vad spelar det för roll med en bättre kamera och liknande på en surfplatta egentligen? Dessutom väger nya Ipad mer än 2:an, om än marginellt.

Som jag uppler det nu är en padda bättre för allt man tar del av men inte tillräckligt bra om man ska "göra" något, skriva ett dokument eller liknande. I övrigt har jag fascinerats mycket över hur mina läsvanor förändrats i och med inköp av Ipad men någon ersättare till den egentligen mycket olika produkten laptop har det förstås inte varit.

Skulle gissa att en mus kommer kunna att kopplas in och denna hybrid med det bästa från laptop och surfplatta borde förstås kunna vara framtidens melodi. Framförallt om man tänker sig ett stöd för microsofts egen trådlösa arc-mus eller liknande skulle detta kunna bli en komplett ersättare för laptops som inte förändrats nämnvärt på senaste decenniet egentligen.

Android-tabbar tycker jag nästan verkar ligga efter Apple så mycket att det är löjligt och jag har förvånats av den egentligen mycket dåliga konkurrensen. Nu när Ms kliver in på allvar borde det äntligen komma en annan snabb och responsiv läsplatta till ett operativsystem som borde likna Windows mobile som verkar mycket bra i sig men främst saknar utveklare av appar.

Det enda problemet jag kan se med denna är att det är svårt att få köpare utan appar. Svårt att få utvecklare att släppa appar till något som inte säljer. Men uppriktigt - behövs det något mer än en bra webbläsare, spotify och dropbox till en bra surf- och läsplatta egentligen? Det känns annorlunda med mobiler på något vis upplever jag.

Ett ganska långt och nördigt inlägg jag skriver från Ipaden nu. Tangentbord vore nice känner jag även om jag vant mig hyfsat med att knappra på en skärm.

http://www.padgadget.com/2012/06/19/mic ... t-surface/

Tydligen blev det problem att få igång den i början av eventet. Vad förväntar man sig av Microsoft, att det ska fungera? Ptja, kanske inte helt positivt trots allt. Men i övrigt verkar det även blivit bra betyg från dem som fått möjlighet att prova den trots att den inte är helt färdigutvecklad. Detta är nog hur som helst mycket bra för utveckligen och konkurrensen bland tablets.

Bild

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: ons jun 20, 2012 7:50 am 
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus

Äh jag tror inte riktigt på idén med tangentbord till en padda, det känns som att man bör skaffa en ultraportabel laptop istället. Fortfarane är ju 10" för lite för att ersätta en laptop + att ha mus och tangentbord försvinner tjusningen med pekskärm.

iPad + MacBook Air känns som en väldigt smidig lösning för mig i alla fall.

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: ons jun 20, 2012 12:14 pm 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

uberkaktus skrev:
Äh jag tror inte riktigt på idén med tangentbord till en padda, det känns som att man bör skaffa en ultraportabel laptop istället. Fortfarane är ju 10" för lite för att ersätta en laptop + att ha mus och tangentbord försvinner tjusningen med pekskärm.

iPad + MacBook Air känns som en väldigt smidig lösning för mig i alla fall.

Tangentbordet verkar kunna vikas bakom så det borde gå att använda den smidigt som en vanlig padda samtidigt. Om något längre sedan behöver skrivas är det bara att ta fram tangentbordet. Mer eller mindre som ett smart cover med tangentbord. På ett ungefär, alltså. Dessutom kan man nog utgå från att appar kommer skapas som har stöd för tangenbord på ett annat sätt som säkert kan medföra något bra som kanske inte är så lätt att förutse. Sedan om trådlös mus hade kunnat kopplas in skulle det kunna medföra att det faktiskt går smidigt att skriva längre texter och redigera bilder och liknande på ett annat sätt.

Tror även att affärsvärlden gärna tar den till sig. Bland affärsmän och kostymnissar verkar Ipad vara en omåttligt populär leksak som kanske legat bakom framgången till stor del inledningsvis för Ipad. Men Open source med Android är nog inte särskilt tilltalande medan ett ostabilt operativsystem från Microsoft nog skulle vara det. Nja, Gräsklipparmannen tror nog på jätten Microsoft. På något vis skulle den även kunna användas smidigt för att styra xbox360 (även 720?) för media center och liknande.

Bild

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: ons jun 20, 2012 3:50 pm 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

Det verkar alltså som att tangentbordet "snappas" på med magnet och detsamma för kontakten som automagiskt kopplas in då. Mycket bra att kunna ta bort det förstås så den blir lättare.

Microsoft skulle nog utan problem kunna sälja hårdvaran till förlust och det gör nog att surface blir lika stor konkurrent till netbooks som till Ipad. Framförallt med tanke på skärmen som förmodligen kommer vara betydligt bättre än dem till netbooks. Pro-modellen som kommer lite senare kommer alltså att ha stöd för windows-applikationer.

Gräsklipparmannen är sugen alltså men samtidigt skulle det kanske förvåna mig om nästa Ipad inte har stöd för ett tangentbord som sätts fast med magneter.

Med ursäkt för nörderi och allmän arrogans för andra infallsvinklar brister Gräsklipparmannen ut i ett glädjerop - viiilken greej!!! :partysmile:

Bild

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: ons jun 20, 2012 8:21 pm 
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus

Åkej då är det lite koolt om det funkar typ som en smart cover. Dock tycker jag att tangentbord till plattan förtar upplevelsen något och är inte alls entusiastisk. :butthead:

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: ons jun 20, 2012 9:58 pm 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

Jag har nu sett Microsofts presentation där den låste sig och han som presenterade helt enkelt hämtade en annan platta. Ganska underhållande presentation med Ballmer bland annat och rekommenderas om någon får tid. Verkar som att det är mer regel än undantag att windows låser sig under deras presentationer som jag förstått, otroligt alltså. Underhållning på något vis.

[tubenhd]http://www.youtube.com/watch?v=g-Q3exhMUGs[/tubenhd]

Bild

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: tis okt 08, 2013 1:52 pm 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

Verkar som att Kaktus skepticism var befogad, den första Surface verkar inte blivit någon större försäljningsframgång. Men Gräsklipparmannen är smått optimistisk på nytt.

Microsoft har alltså annonserat ut Surface Pro 2 där de ordnat till det mesta. Verkar vara en riktigt fin pryl och en typ av platta jag gärna vill bekanta mig mer någon gång framöver. Framförallt har den blivit lättare och med bättre batteritid som kanske är det jag upplever som viktigast med tablet - och verkar snart släppas med 4G. En riktigt häftig laptop alltså. Som kombinerar det en okej padda. Det som krävs för att den ska bli bra är nog att den säljer bra. Så det utvecklas fler appar. Men hur den ska sälja utan ett särskilt imponerande apputbud är väl svårare att svara på.

[nytube]B41JhaWea7M[/nytube]

Bild

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: tis okt 08, 2013 8:42 pm 
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus

Det är säkert inget fel på nya Surface. Den verkar vara riktigt kraftfull och funka till det mesta. Dock känns det fortfarande som att jag hellre har en enklare tablet och en vanlig bärbar, men det är kanske bara jag?

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: tor maj 22, 2014 12:15 am 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

Surface 3!! Gräsklipparmannen vill ha denna. Bara att konstatera att de äntligen verkar ha gjort detta helt rätt. Större skärm med 12" i 3:2-format som på något vis ger större arbetsyta än 13.3" i 16:9-format. Som jag tycker egentligen är helt idealisk yta för en laptop. Om det stämmer så är detta helt enkelt en mycket lätt laptop, med ett "kick-stand" som nu går hela varvet runt och dessutom verkar de fixat musplattan så den förmodligen går bra att använda.

För Gräsklipparmannen som knappt kan använda sin 11.6" 16:9 netbook hade detta varit en fantastisk uppgradering. Kan knappast mäta sig med Ipad Air som jag sett ligger på runt 500 gram medan Surface ligger på 800 utan tangentbordet - samtidigt som vikt är något jag anser vara det viktigaste med en tablet. Men helt enkelt som en laptop verkar Surface riktigt grym - och där är vikten också rejält låg.

Helt enkelt första Surface utan de kompromisser som medfört att det tidigare varit svårt att använda den både som tablet och laptop. Detta verkar helt enkelt vara en riktigt grym laptop - och en förmodligen helt okej surfplatta. En stor surfplatta. Ipad ligger alltså på 9.7" - Surface 3 verkar alltså som en riktigt bra laptop och en galet stor surfplatta. Som förmodligen är den bästa kompromissen.

[nytube]bCn9-pYwhj8[/nytube]

Bild

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: tor maj 22, 2014 10:27 pm 
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus

Jag är fortfarande skeptisk! Den verkar lite häftig, men Windows 8 verkar inte vara någon höjdare.

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: fre maj 23, 2014 10:55 am 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

uberkaktus skrev:
Jag är fortfarande skeptisk! Den verkar lite häftig, men Windows 8 verkar inte vara någon höjdare.

Kör Win 8 nu på båda burkarna och kan förstå vad som gör dig tveksam. Det är i alla fall helt klart det stabilaste Windows jag använt och helt klart ett ganska vackert gränssnitt upplever jag. Däremot så har de förstås krånglat till saker och utfört förändringar mest för förändringar. Men i helhet är jag nöjd med Windows 8 som i mycket gör vad det ska helt enkelt.

Nice vore förstås om det gick att dundra in Android på denna också. Windows och Android som samsas vet jag kanske dock inte vad man skulle förvänta sig av egentligen...

Bild

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: tis maj 27, 2014 1:34 pm 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

Läst lite recensioner nu och övervägande positivt för denna. Det som svider är förstås priset för denna och att lagring med SSD-disk förstår kostar balubonger.

The Verge skriver detta:

"It took three iterations for the hardware to live up to Microsoft’s original vision for the Surface, but now it finally does. If you believe that Windows 8.1 hasn’t taken off because the hardware hasn’t been good enough, the Surface Pro 3 removes that argument from the table. It’s simply hard to identify areas where it can get radically better. If the Surface Pro 3 can’t get consumers on board with Windows, Microsoft is going to need to seriously rethink its software strategy at a fundamental level."

http://www.theverge.com/2014/5/23/57434 ... o-3-review

Helt klart en pjäs som vore riktigt fin. Verkar dock som att priset som billigast kan hamna på 6000kr här och förmodligen kunna gå upp en bra bit över 10 000 kr för den dyraste modellen. Så helt aktuellt är inte inte för Gräsklipparmannen än så länge. Hoppas kunna hitta någon begagnad framöver eller liknande.

Bild

Rapportera detta inlägg
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm