Retrobutiken Frihetsforum

Vi säljer spel
Aktuellt datum och tid: fre aug 17, 2018 6:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm

Ny tråd  Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skivspelarköp
InläggPostat: fre jan 26, 2018 3:53 pm 
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare

Ebermann går i skivspelareköpartankar. Har inte haft någon sedan jag flyttade österut och fick göra mig av med mina saker, nån gång runt 2005, men har fortfarande en skivback. Och det vore ju roligt att kunna spela dem!

Är det månne någon av Herrarna här som kan något om detta ämne? Har surfat runt lite och märkt att detta är visst ett ämne där det finns människor som är vansinnigt intresserade. Där man läser recensioner av skivspelare för 4-siffriga belopp och folk klagar på att de inte återger andrafiolen i mozarts violinkonsert exakt rätt när det är för stark fullmåne... Eller nåt sånt. Och jag hade inte riktigt tänkt slänga ut pengar i storleksordningen en bättre bil. Utan kanske... ett par tusen? Eller så.

Så, är detta något som herrarna har insikt i? :confused:

Rapportera detta inlägg
 Inläggsrubrik: Re: Skivspelarköp
InläggPostat: fre jan 26, 2018 7:21 pm 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

Ebermann skrev:
Ebermann går i skivspelareköpartankar. Har inte haft någon sedan jag flyttade österut och fick göra mig av med mina saker, nån gång runt 2005, men har fortfarande en skivback. Och det vore ju roligt att kunna spela dem!

Är det månne någon av Herrarna här som kan något om detta ämne? Har surfat runt lite och märkt att detta är visst ett ämne där det finns människor som är vansinnigt intresserade. Där man läser recensioner av skivspelare för 4-siffriga belopp och folk klagar på att de inte återger andrafiolen i mozarts violinkonsert exakt rätt när det är för stark fullmåne... Eller nåt sånt. Och jag hade inte riktigt tänkt slänga ut pengar i storleksordningen en bättre bil. Utan kanske... ett par tusen? Eller så.

Så, är detta något som herrarna har insikt i? :confused:

Härligt! En vevgrammofon i väska betydligt mäktigare än tramsiga blåtandshögtalare vill jag hävda. Men jag ska erkänna att jag inte kan just någonting om detta ämne och glädjs förtås över ett outforskat område för hederligt nörderi. Verkar häftigt och vore intressant att höra om du hittat något bra alternativ framöver!

Bild

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: fre jan 26, 2018 10:00 pm 
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus

Personligen skulle jag rekommendera Dennis-paketet känt från Nile City.För att citera fabror Barbro "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Dennis Brunby Hifi i Eslöv! (numera Kalmar inser jag och ett måste att kolla in vid mitt nästa besök i metropolen).

Vad har du för setup förövrigt? Jag skulle nog försöka hålla det inom samma stil. Har man vintage 70-talsprylar så tycker jag givetvis att man ska köra på det spåret. Har man nittitalsgrejer kör man på det osv. Eller ska man vara modern så får man satsa på en vinylsvarv med inbyggt RIAA-steg så man kan koppla in den i sin multiroomanläggning.

Personligen skulle jag nog hålla lite koll på Blocket om det dyker upp något vettigt eller åka iväg till en handlare och lägga ett par tusenlappar. Jag tror att man ska undvika det absolut billigaste som Denver och satsa på ett märke som man känner igen och kan uttala.

Ska man vara en cool hip-hopsnubbe är det så klart en dubbel uppsättning Technics SL-1210 med en fet mixer som gäller.

Dokumentären "Guldörat" rekommenderas för inspiration och skivbutiken Dirty Music i Skåne någonstans verkar vara legendarisk.

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: tor feb 01, 2018 11:23 am 
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare

uberkaktus skrev:
Personligen skulle jag rekommendera Dennis-paketet känt från Nile City.För att citera fabror Barbro "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Dennis Brunby Hifi i Eslöv! (numera Kalmar inser jag och ett måste att kolla in vid mitt nästa besök i metropolen).

Vad har du för setup förövrigt? Jag skulle nog försöka hålla det inom samma stil. Har man vintage 70-talsprylar så tycker jag givetvis att man ska köra på det spåret. Har man nittitalsgrejer kör man på det osv. Eller ska man vara modern så får man satsa på en vinylsvarv med inbyggt RIAA-steg så man kan koppla in den i sin multiroomanläggning.

Personligen skulle jag nog hålla lite koll på Blocket om det dyker upp något vettigt eller åka iväg till en handlare och lägga ett par tusenlappar. Jag tror att man ska undvika det absolut billigaste som Denver och satsa på ett märke som man känner igen och kan uttala.

Ska man vara en cool hip-hopsnubbe är det så klart en dubbel uppsättning Technics SL-1210 med en fet mixer som gäller.

Dokumentären "Guldörat" rekommenderas för inspiration och skivbutiken Dirty Music i Skåne någonstans verkar vara legendarisk.

Det finns helt riktigt inga genvägar. Därför smälldes det till på Hifi-Klubben i Malmö och köptes hela paketet. Däremot fanns högtalarna inte inne i lördags, så de skall jag hämta ut idag. Eventuellt kommer bildbevis!

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: tor feb 01, 2018 8:36 pm 
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus

Väntar med spänning på bilder!

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: mån feb 05, 2018 2:42 pm 
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare

Följde upp inköpet med en tjusig skivborste idag. Det finns ju som bekant inga genvägar!

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: tis feb 06, 2018 11:37 am 
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus

Fortfarande snålt med bilder eller information vad det är för prylar som du har investerat i.

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: tis feb 06, 2018 3:33 pm 
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare

uberkaktus skrev:
Fortfarande snålt med bilder eller information vad det är för prylar som du har investerat i.

Bilder tror jag mest är en fluga.

En Denon PMA-520AE förstärkare, Denon DP-300F skivspelare och Dali ZENSOR 1 högtalare.

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: tis feb 06, 2018 3:37 pm 
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus

Läckert! Ett redigt paket må jag säga.

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: lör mar 03, 2018 8:46 pm 
Ett redigt rökar-paket, rent av!

Däremot var några nitar nedsatta i pris januari ut, så jag betalade lite mindre än se säljs för nu.

Rapportera detta inlägg

InläggPostat: sön aug 05, 2018 12:31 pm 
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare

Kan uppdatera forumet att i slutet av maj inhandlades också en matchande CD-spelare från Denon. Nu är mitt hifi-system komplett att möta framtiden!

Och hittils är jag mycket nöjd!

Rapportera detta inlägg
InläggPostat: fre aug 10, 2018 11:48 am 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

Mäktigt! Har det blivit inköp av någon intressant LP- eller CD-skiva också? Konstaterar att LP-skivor börjat säljas på ICA och har blivit småsugen på att komma hem med någon riktigt klassisk Elvis-LP eller varför inte Sgt Pepper med Beatles. Känner mig taggad på LP bara av att skriva detta...

Bild

Rapportera detta inlägg
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm