EU-valet

Inrikes- och utrikespolitik. Ekonomi, handel och företagande
Meddelande
Författare
Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

EU-valet

#1 Inlägg av Ebermann » tis apr 21, 2009 1:49 pm

Snart är det val till EU-parlamentet. På många sätt ett låtsasval till ett låtsasparlament. Men ändå. Röstade inte sist, för fem år sedan, röstade inte heller till riksdagsvalet. Men nu kanske...

Frågan är, skall herrarna rösta? Vad skall de isådanafall rösta på?

Själv skall jag försöka rösta, verkar som man kan göra det på ambassaden här i Chisinau. Och jag känner mig mycket förvissad om det riktiga i att lägga en röst på Piratpartiet. Känns som rätt ställa att rösta in dem, och nu när de fått tokmycket nya medlemmar (ökade ju med 20000 efter TBP-domen) känns det rimligt att tro att de faktikst kommer in. Det vore ju fantastiskt roligt, inte minst för att alla andra partier skulle ju bli så förfärade och yra om hur dåligt det är.

Så... RB goes PP?
Erik Ebermann, retrobutiken.se

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

Re: EU-valet

#2 Inlägg av uberkaktus » tis apr 21, 2009 2:14 pm

Själv tycker jag att PP är lite av ett låtsats parti som drivs att de där svettiga datanördarna som man helst höll sig undan för att de just luktade svett.

Dock är det intressant att det finns ett parti som värnar om friheten på internet.

Någon som har koll på hur det gick med telekompaketet?

Själv röstar jag nog på Moderaterna.
Retrobutiken.se - vi säljer spel!

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#3 Inlägg av Gräsklipparmannen » tis apr 21, 2009 2:24 pm

Ah, EU-valet var första valet jag deltog i. Då röstade jag med en blank sedel som jag skrev "Jäää" på. Kändes väldigt fiffigt då. Vill minnas att jag också fotade röstsedeln med min hederliga z600. Fyllde år för sent för att få rösta i EMU-valet.

Piratpartiet är jag helt klart sugen på att rösta för nu. Får se hur det slutar...
Kriminologen senaste inlägg:
Bild

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#4 Inlägg av Ebermann » tis apr 21, 2009 2:29 pm

uberkaktus skrev:Själv tycker jag att PP är lite av ett låtsats parti som drivs att de där svettiga datanördarna som man helst höll sig undan för att de just luktade svett.

Dock är det intressant att det finns ett parti som värnar om friheten på internet.

Någon som har koll på hur det gick med telekompaketet?

Själv röstar jag nog på Moderaterna.
Det är det väl kanske också. Många dem iallafall. Men det gör ju saken ännu roligare. Ett pappar muppar som kan vara i EU-parlamentet och obstruera mot telekompaket, ACTA-avtal och allt sådant dumt.

Moderaterna har ju Fjellner som gör mycket gott i Bryssel. Men vad hjälper det när han partikollegor driver igenon massa elände. IPRED, FRA etc har ju allt stötts av (M).

Cyber Martin
Wrestling något ;)
Wrestling något ;)
Kontakt:

#5 Inlägg av Cyber Martin » tis apr 21, 2009 3:07 pm

Blir mitt första val och det blir en PP-röst.
Wrestling to da People!

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#6 Inlägg av uberkaktus » tis apr 21, 2009 5:25 pm

Rösta blankt.... ptja du har ju röstat i alla fall vilket jag tycker är så stort som det kan bli.

Jag skulle egentligen kunna tänka mig att rösta på Piratpartiet bara för att det vore roligt om det gick bra för dem.

Cyber Martin
Wrestling något ;)
Wrestling något ;)
Kontakt:

#7 Inlägg av Cyber Martin » tis apr 21, 2009 6:10 pm

Första blankt? Huh? PP = Piratpartiet. Har du inte alla :banan: i båten?
Wrestling to da People!

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#8 Inlägg av Ebermann » tis apr 21, 2009 6:27 pm

Cyber Martin skrev:Första blankt? Huh? PP = Piratpartiet. Har du inte alla :banan: i båten?
Kaktus tänker nog på Kapten Gräses röst.

Problemet med blankt är att de ju inte räknas längre, de räknas som ogiltiga bara. Vilket är dumt.

Cyber Martin
Wrestling något ;)
Wrestling något ;)
Kontakt:

#9 Inlägg av Cyber Martin » tis apr 21, 2009 7:38 pm

Ebermann skrev:
Cyber Martin skrev:Första blankt? Huh? PP = Piratpartiet. Har du inte alla :banan: i båten?
Kaktus tänker nog på Kapten Gräses röst.

Problemet med blankt är att de ju inte räknas längre, de räknas som ogiltiga bara. Vilket är dumt.
Bah :banan:
Senast redigerad av 1 Cyber Martin, redigerad totalt 0 gånger.
Wrestling to da People!

Sir Smuggler
Ärkesmugglare och forumtitan
Kontakt:

#10 Inlägg av Sir Smuggler » ons apr 22, 2009 11:24 am

Har aldrig gillat EU, så det passar fint att plocka in ett "låtsasparti" där. PP står klart högt på listan inför detta val.

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#11 Inlägg av Ebermann » tor maj 14, 2009 11:17 am

Så skall jag meddela att jag som först ut av RBs folk röstat!

Efter lite konsulterande för att hitta vart ambassaden faktikts finns, för de hade flyttat, så gick allt lugnt till. Möttas av en svenne :banan: som ordnade med ett röstkort och sådant. Sedan fick jag välja röstsedlar, fanns från alla riksdagspartier samt Junilistan och Sverigedemokraterna. Samt en blank.

Så gick jag in ett annat rum, la min röstsedel i kuvertet, slickade igen kuvertet och gav det till mannen som stoppade det i valurnan. Inte heller detta år fick man någon korv utanför vallokalen. Dåligt.

Roligast var nog annars när jag sa vad jag hette, för att hitta mig i vallängderna och sådant. Svenne :banan: säger då spontant

"Jaha, det är du som är Erik!"

Det bekräftade jag. Det var så att han hade hört talas om mig i samband med min karriär som utrikeskorre. Jojo. Kändis var ordet.

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#12 Inlägg av uberkaktus » tor maj 14, 2009 9:01 pm

Ebermann skrev:Så skall jag meddela att jag som först ut av RBs folk röstat!

Efter lite konsulterande för att hitta vart ambassaden faktikts finns, för de hade flyttat, så gick allt lugnt till. Möttas av en svenne :banan: som ordnade med ett röstkort och sådant. Sedan fick jag välja röstsedlar, fanns från alla riksdagspartier samt Junilistan och Sverigedemokraterna. Samt en blank.

Så gick jag in ett annat rum, la min röstsedel i kuvertet, slickade igen kuvertet och gav det till mannen som stoppade det i valurnan. Inte heller detta år fick man någon korv utanför vallokalen. Dåligt.

Roligast var nog annars när jag sa vad jag hette, för att hitta mig i vallängderna och sådant. Svenne :banan: säger då spontant

Det bekräftade jag. Det var så att han hade hört talas om mig i samband med min karriär som utrikeskorre. Jojo. Kändis var ordet.

Det är inte illa att du har gjort dig ett sådant stort namn i Moldavien!

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#13 Inlägg av Gräsklipparmannen » mån maj 18, 2009 10:24 pm

ROLF!!

Tycker åtminstone ett krav är att kändisar borde få valkorv.

Vem har fått en valkorv? Vad är egentligen en valkorv?

Någonting mytiskt över det hela känns det som...
Kriminologen senaste inlägg:
Bild

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#14 Inlägg av Ebermann » mån maj 18, 2009 10:47 pm

Gräsklipparmannen skrev:

ROLF!!

Tycker åtminstone ett krav är att kändisar borde få valkorv.

Vem har fått en valkorv? Vad är egentligen en valkorv?

Någonting mytiskt över det hela känns det som...
Tror rent av det finns nån tråd om det, men det var väl i informtionen som alla fick inför riksdagsvalet 2006. Eller möjligen EU-valet 2004. Där fanns små fina ritade bilder på hur det gicvk till. Man gick til vallokalen, la valsedeln i kuvert, la ner rösten i valurnan. Och så på sista bilden var det en man som åt en korv med bröd utanför vallokalen.

Dock visade det sig att man inte fick någon korv om man röstade, vilket ju många trott. Det är en valkorv!

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#15 Inlägg av Ebermann » tor maj 21, 2009 10:58 am

Från och med igår skall det visst gå att rösta till valet.

Vore fiffigt om RB fick 100%-deltagande och 100% PP-röstande!

Skriv svar