Gräsklipparmannen provar snabbläsning!

Diskussioner om yrken och utbildningar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

Gräsklipparmannen provar snabbläsning!

#1 Inlägg av Gräsklipparmannen » ons okt 08, 2008 11:47 pm

Har fått en gratis bok om studieteknik med ett avsnitt om snabbläsning. Verkar klart intressant.

När jag läser som vanligt ligger jag idag på ungefär 144 ord/minut har jag räknat ut. Det är en bit under snittet som ligger på mellan 200 och 300 ord/minut. Enligt boken kan alla med träning öka sin hastighet till mellan 500 och 1000 ord/min.

Tekniken handlar främst om att läsa med färre "fixeringspunkter", alltså att man läser tre eller fyra ord i taget istället för ett enda, typ.
Man ska nästan aldrig läsa om ett stycke eller någon rad. Precis som man kan läsa på ett annat språk utan att veta vad alla ord betyder behöver man inte läst allt för att förstå sammanhanget.
En till viktig del som jag kommer träna på mycket är att man inte ska "ljuda" ord tyst för sig själv utan endast läsa med ögonen och bara associera direkt i bilder eller liknande.
De rekommenderar även att man tränar med en penna och successivt ökar hastigheten.

Tydligen ska man komma in i det rätt bra med 30 minuters läsning om dagen i en månad. Gräsklipparmannen antar självklart utmaningen! Min gissning är att det blir lite som då man lärde sig snabbskrivning på tangentbord, alltså jobbigt i början men aldrig något man skulle ångra i efterhand.

Kommer självklart berätta hur det går för mig så ni vet om det är något ni borde lära er!

Ofta när man läser råkar man ut för "visuell vandring", alltså att texten blir för ointressant för att man ska kunna hålla sig koncentrerad och man börjar tänka på något annat istället. Intressant är att snabbläsning tydligen kan förhindra det till viss del eftersom man inte på samma sätt blir uttråkad då man får in mer information på kort tid. Precis som man kan bli otålig om någon pratar för långsamt fungerar det på samma sätt med läsning.

Jag är taggad! Om någon är beredd att anta utmaningen redan nu skulle man rentav kunna tävla lite snällt - skulle helt klart kunna fungera som en spårre! Det kräver såklart att man hittar information på internet också.
Kriminologen senaste inlägg:
Bild

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

Re: Gräsklipparmannen provar snabbläsning!

#2 Inlägg av uberkaktus » tor okt 09, 2008 12:10 am

Jag har alltid var rätt känd för att läsa snabbt. Alltid när man ska ha läst ett papper i skolan har jag varit den som "tittat upp" först och väntat lite förstrött ett par minuter på att de andra ska vara klara.

Jag har länge nyttjat när jag har velat läsa fort just den tekniken du nämner att jag fokuserar på kanske var tredje-fjärde ord och försöker att läsa utan att ljuda orden i skallen. Dessutom när jag verkligen vill försöka så försöker jag hålla blicken så konstant i mitten som möjligt för att slippa onödiga ögonförflyttningar för att få upp läshastigheten.

I gymnasiet på ettan tror jag att vi fick göra ett test. Fick i alla fall högsta betyg på både lästhastighet och förståelse.

På internet har jag gjort något liknande test och då har jag legat runt 7-900 ord om jag inte missminner mig, men det var läsning på skärm och på engelska. Skulle tro att det går snabbare med svensk text i bok så att säga. Det har faktiskt hänt flera gånger att jag har läst en hel bok i en sittning utan problem.

Egentligen så tycker jag det enklaste sättet att läsa fort är om en bok är spännande så ökar min takt i läsning något fruktansvärt enbart för att jag vill få ut lösning på hur det går. Typ om man läser en spännande bok och den förklarar slutet i The Rock för att sätta lite bilder på det hela. Då läser man sjukt fort.

Dock skall sägas att när jag slentrianläser har jag svårt att hålla samma hastighet utan att bli disktraktherad av mina egna tankar eller andra roliga saker.
Retrobutiken.se - vi säljer spel!

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#3 Inlägg av Gräsklipparmannen » tor okt 09, 2008 12:20 am

uberkaktus skrev:Jag har alltid var rätt känd för att läsa snabbt. Alltid när man ska ha läst ett papper i skolan har jag varit den som "tittat upp" först och väntat lite förstrött ett par minuter på att de andra ska vara klara.

Jag har länge nyttjat när jag har velat läsa fort just den tekniken du nämner att jag fokuserar på kanske var tredje-fjärde ord och försöker att läsa utan att ljuda orden i skallen. Dessutom när jag verkligen vill försöka så försöker jag hålla blicken så konstant i mitten som möjligt för att slippa onödiga ögonförflyttningar för att få upp läshastigheten.

I gymnasiet på ettan tror jag att vi fick göra ett test. Fick i alla fall högsta betyg på både lästhastighet och förståelse.

På internet har jag gjort något liknande test och då har jag legat runt 7-900 ord om jag inte missminner mig, men det var läsning på skärm och på engelska. Skulle tro att det går snabbare med svensk text i bok så att säga. Det har faktiskt hänt flera gånger att jag har läst en hel bok i en sittning utan problem.

Egentligen så tycker jag det enklaste sättet att läsa fort är om en bok är spännande så ökar min takt i läsning något fruktansvärt enbart för att jag vill få ut lösning på hur det går. Typ om man läser en spännande bok och den förklarar slutet i The Rock för att sätta lite bilder på det hela. Då läser man sjukt fort.

Dock skall sägas att när jag slentrianläser har jag svårt att hålla samma hastighet utan att bli disktraktherad av mina egna tankar eller andra roliga saker.
Klart imponerande på något sätt måste sägas. Då är saken biff med andra ord, det är något som fungerar mycket bra därför självklart något jag kommer försöka lära mig. Börjar just nu!
Bild

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#4 Inlägg av Gräsklipparmannen » mån mar 09, 2009 7:22 pm

Gräsklipparmannen har framförallt tränat på att sluta "ljuda" ord och märker helt klart att jag mer och mer bara "visualiserar" det läser. Helt klart någonting man verkar kunna träna upp alltså. Har inte kontrollerat läshastighet något men känns som att jag läser snabbare redan nu. Dessutom känns det helt klart roligare att läsa. Om inte annat bara för att man har ett typ av mål med det.

Positivt än så länge alltså! :banan:
Bild

Skriv svar