Intervju VIQ

Diskussioner om yrken och utbildningar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

Intervju VIQ

#1 Inlägg av Gräsklipparmannen » tor maj 03, 2012 8:56 pm

Idag var jag alltså på intervju för VIQ, ett företag som alltså säljer Canal Digital och liknande där jag fick komma på intervju efter att ringt chefen som nästan förbluffande snabbt kunde erbjuda en intervju. En annorlunda intervju på alla sätt. Tycker att jag varit med om ganska mycket när det kommer till intervjuer men denna bjöd nog på störst underhållning hittills.

Det visade sig först att det var en presentation med powerpoint och avancerade anteckningar på den vita tavlan bakom. Det tog ungefär en halvtimme innan vi kom igång eftersom att vi väntade på någon. Efter hela genomgången visade det sig något oförväntat - en av dem som satt i rummet och lyssnade arbetade redan på företaget och visade sig alltså agerat som en "spion" under den första halvtimmen eftersom han utgett sig för att även försöka få anställning. När jag kom in i rummet till en början frågade jag om det var något av dem som jobbade där eller om alla satt och väntade bara och han uttalade sig inte alla då. Lyckligtvis lyckades jag inte med något värre än att raljera över hur förfärligt ful hemsida de hade och att påpeka att VIQ, som alltså står för "value, impact, quality" var ett lite väl fånigt namn för ett företag som arbetar med dörrförsäljning bland annat. Måste kommit fram betydligt värre saker bland tidigare grupper. Lyckades faktiskt hålla mig borta från Norénshistorien eftersom jag misstänkte att det hade kunnat komma fram på något sätt.

Moraliskt kanske tveksamt alltå men till deras försvar måste sägas att de ändå verkade klart sympatiska och att de åtminstone lyckades bortförklara det rätt skämtsamt. Till viss del roligt att vara med om ett sådant upplägg när det ändå kunnat gå klart värre.

Minst en som var där kom direkt från gymnasiet. En annan hade hoppas av gymnasiet och lessnat på komvux. En tredje kom dit med sin skateboard och förklarade att han vunnit någon tävling och blivit sverigeetta men nu tappat sina sponsorer på grund av en skada. Ett jobb skulle alltså passa honom bra. Verkade även stämma av mitt intryck iaf. Hur som helst var jag helt klart farsan där i rummet alltså och kunde stila med erfarenhet från telefonförsäljning som verkade vara aktat ganska högt.

Hur som helst, genomgången alltså. Går kanske rakt på sak till det mest intressanta, den obligatoriska historien om lönen som går att uppnå. Han frågade vad vi trodde att topprekordet låg på för en månad och Gräsklipparmannen drog till med en lön på 100 000 kr, något som ändå borde vara rimligt eftersom två försäljningar om dagen tydligen skulle ge runt 20 000 kr. De flesta tyckte det verkade lite orimligt till han alltså förklarade att den som hade säljrekordet för en månad hade lyckats med att tjäna in 272 000 kr i lön under rekordmånaden. Men han var tydligen "dum i huvudet", ett skämt som användes misstänksamt frekvent. Den så kallade spionen förklarade efter genomgången att det är jättebra stämning på arbetet med alla unga arbetare, alla har jätteroligt och att är fullkomliga dumma i huvudet. Jag gissar att de menade allt vrickat de kunde göra eftersom de av ren avtrubbning från att prata med omkring 150 människor om dagen utvidgat deras "komfortzon", som även illustrerades av genomgången på tavlan. Även hur den påverkades av alkohol illustrades och hur det med ren tillvänjning alltså kan åstadkommas samma effekt ändå.

I telefon berättade han för mig tidigare att jag inte behövde ta med någonting förutom "ett glatt humör". Jag tänkte att det inte skadade att ta med bonusmaterial ändå i form av en mapp med intyg från tidigare arbeten. Idag förstod jag dock varför det var överflödigt när de flesta där inte verkade haft någon arbetslivserfarenhet alls att tala om. Till den enskilda intervjun tog jag inte med den. Då blev jag tillfrågad att svara snabbt eftersom de inte hade så mycket tid. Dessutom ville de inte att jag inte skulle reflektera över att frågorna var dumma. Han förklarade att frågorna helt enkelt var dumma så att det alltså inte fanns något att oroa sig för.

Hur gick det då? Ptja, lite mörbultad efter upplevelsen på något vis. Kanske kan få jobbet. Hur som helst var det helt klart värt tid och pengar att ta sig till Malmö för den upplevelsen oavsett resultat.

Han bad oss även att räcka upp handen om vi kunde springa en mil under 30 minuter. Ingen räckte upp handen. Han förklarade dock att om han hade slängt upp fyra stycken bilnycklar på bordet till olika Maserati och Ferrarri så skulle vi klarat att spring en mil under 30 minuter. På så sätt handlar det alltå bara om motivation och att man därför kan göra "allt". Med provision har de alltså inget lönetak så det finns ingen gräns för det man kan göra. Fair enough på något sätt, någon slags poäng gissar jag iaf. Hur som helst var det nog första gången jag upplevt att ett tal inför "personal" verkligen varit motiverande och det borde han få cred för på något vis.

Innovativt, skruvat och på alla cylindrar. Behöver kanske samla tankarna innan slutgiltigt betyg men många bananer, helt klart.
Kriminologen senaste inlägg:
Bild