Retrobutiken Frihetsforum

Vi säljer spel
Aktuellt datum och tid: mån nov 19, 2018 12:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm

Ny tråd  Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre okt 16, 2015 9:49 am 
Trädgårdsmästare
Användarvisningsbild

Äntligen helg och Gräsklipparmannen kan avnjuta ledighet efter en arbetsvecka för första gången på länge.

Gräsklipparmannen arbetar som bekant på en fabrik - men inte den fabrik jag berättade att jag skulle börja jobba på. Det visade sig att jag inte kom fram något mer till det numret. Hur som helst så valde vi att flytta till ett arbetsvandrarhem - helt enkelt ett vandrarhem dit arbetsgivare ringer för att erbjuda platser till backpackers. Gräsklipparmannen gick igenom de papper som fyllts i efter att arbetsgivarna ringt. Såg att en ny fabrik sökte arbetare. Ringde dit och fick jobbet. Någon minut senare ringde Henrik på en annan annons och fick det jobbet. Som innebar att skyffla gödsel på ackord visade det sig. Men han sa upp sig och hittade dagen efteråt ett annat jobb där han hjälper en mångsysslare med allt möjligt.

Kort och gott - det verkar enkelt att hitta jobb. Kanske framförallt med tanke på att jag krigade i möjligtvis 6 månader för att hitta jobb i Sverige och hittade alltså ett assistentjobb till en webbutik.

Fabrik

Hur är det då att arbeta på fabrik? Det är en metallfabrik jag arbetar för som skapar "display stands", alltså ställningar som butiker använder för att visa olika varor. Rätt proffsiga prylar med LED-lampor och allt möjligt. Blev förvånad över hur "proffsiga" ställningarna blir, men det är kanske inte helt märkligt med tanke på att det faktiskt är en fabrik.

Monotont och roligt som man säger. Men måste helt klart säga att det finns någon viss typ av charm med detta yrke. Riktigt trevliga profiler och måste säga att jag ibland tänkt på dokumentären "sågverket" medan jag arbetat här.

Anställd så länge de behöver jobb, något som troligtvis innebär runt en vecka till. På måndag börjar jag 06.00 för att börja jobba övertid en timme innan det är dags. Bra med något att se fram emot över helgen. Nåväl - egentligen galet enformigt men har verkligen haft värre jobb. Finns något som tilltalar mig med detta yrke och sympatiska herrar som tycker det är häftigt med en Svensk arbetare här. Som de tror är runt 20 år eftersom han är blond. Det trivs jag också med.

Fyrbananare som kan komma att reduceras. Men ett speciellt yrke jag nog kommer att minnas ett tag.

:banan: :banan: :banan: :banan: :banan:

Bild

Rapportera detta inlägg
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm