Ebermann goes smartphone?

Detta forum är till för diskussioner om ljud, bild, mobiltelfoner och prylar i allmänhet.
Meddelande
Författare
Användarens profilbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

Ebermann goes smartphone?

#1 Inlägg av Gräsklipparmannen »

Tänkte mest höra allmänt, har Ebermann planerat in ett införskaffande av en nyare smartphone eller äger du någon för tillfället jag råkat missa? Borde gå att få tag på klart hyfsade lurar till bra priser nu tänker jag. Om inte annat någon från andrahansmarknaden eller liknande.

Jag tänkte egentligen bara kolla vad du har för mobil nu och hur du tänker om mobiler för tillfället? Känner att jag har något slags tomrum av nörderi som kan behöva påfyllning.
Kriminologen senaste inlägg:
Bild

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

Re: Ebermann goes smartphone?

#2 Inlägg av Ebermann »

Ebermann har en finfin Nokia 3120! 2mp kamera och 3g! Inte i klass med gamla motorolan, men den duger för stunden. Men vid tillfälle skall jag givetvis införskaffa en monsterlur!'

Förövrigt såg jag ett avsnitt av TBBT igår, som utspelade sig när Leonard flyttade in hos Sheldon. Sheldon hade då en Motorola A925! Bara en sån sak!
Erik Ebermann, retrobutiken.se

Användarens profilbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#3 Inlägg av Gräsklipparmannen »

Ebermann skrev:Ebermann har en finfin Nokia 3120! 2mp kamera och 3g! Inte i klass med gamla motorolan, men den duger för stunden. Men vid tillfälle skall jag givetvis införskaffa en monsterlur!'

Förövrigt såg jag ett avsnitt av TBBT igår, som utspelade sig när Leonard flyttade in hos Sheldon. Sheldon hade då en Motorola A925! Bara en sån sak!
Oh läckert ändå!!

Apropå mobiler bara har jag blivit mycket sugen på att införskaffa en hederlig 3210 igen. Ibland skickar man in mobilen på lagning och liknande och då vore det förstås stil att använda en sådan klassisk mobil för att spela snake. Skulle vara svårt att klara sig utan kamera, eller framförallt finns nog möjlighet att det skulle blir frustrerande med mitt fotografiberoende. Om inte annat får jag konstant bära med mig en systemkamera med ett tremetersobjektiv. Eventuellt.
Bild

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#4 Inlägg av Ebermann »

Eber har skaffat smartphone! 8 år sedan sist!

Har gått över til den mörka sidan och äger nu en iPhone 4s. Matchar min MacBook fint! Nu skall jag bara lära mig använda den också, så blir det nog bra. Saknar dock en stylus för den rätta känslan!

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#5 Inlägg av uberkaktus »

Hoppsan, här är det någon som tagit på sig stora spenderarbyxorna!

Hoppas livet med smartphone blir till belåtelse.
Retrobutiken.se - vi säljer spel!

Användarens profilbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#6 Inlägg av Gräsklipparmannen »

Ebermann skrev:Eber har skaffat smartphone! 8 år sedan sist!

Har gått över til den mörka sidan och äger nu en iPhone 4s. Matchar min MacBook fint! Nu skall jag bara lära mig använda den också, så blir det nog bra. Saknar dock en stylus för den rätta känslan!
Läckert!! Klart coolt alltså. Svårt att förstå hur man ska klara sig utan dessa prylar efter ett tag. Vad har du hunnit använda den till hittills? Något du redan kommit på att den ofta kan användas till?
Bild

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#7 Inlägg av Ebermann »

Funderar på om det inte är dags att skaffa en ny telefon. Min Iphone 6S (eller SE, som den hette senare, dvs en iPhone 6 i 5-variantens skal) har bytt skräm så många gånger nu, att det börjar kännas dumt att lägga pengar på en gammal telefon. I synnerhet när den inte klarar alla appar eftersom den är för gammal. Däremot har det saknats något alternativt, för jag har trivts bra med mina iPhones ända sedan 2012. Men när ajfånerna har kostat som en begagnad bil och varit stor som en ladugårdsdörr har det inte kännts aktuellt. MEN, nu så såg jag att Apple släppar en iPhone SE - igen! Denna gång Iphone 11 i samma storlek som iphone 6. Till det något mer rimliga priset, eller mindre orimliga iallafall, 5500kr.

Har herrarna några inköp på gång? Eller några tankar om nya telefoner? :confused:

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#8 Inlägg av uberkaktus »

Ebermann skrev: sön apr 19, 2020 9:25 pm Funderar på om det inte är dags att skaffa en ny telefon. Min Iphone 6S (eller SE, som den hette senare, dvs en iPhone 6 i 5-variantens skal) har bytt skräm så många gånger nu, att det börjar kännas dumt att lägga pengar på en gammal telefon. I synnerhet när den inte klarar alla appar eftersom den är för gammal. Däremot har det saknats något alternativt, för jag har trivts bra med mina iPhones ända sedan 2012. Men när ajfånerna har kostat som en begagnad bil och varit stor som en ladugårdsdörr har det inte kännts aktuellt. MEN, nu så såg jag att Apple släppar en iPhone SE - igen! Denna gång Iphone 11 i samma storlek som iphone 6. Till det något mer rimliga priset, eller mindre orimliga iallafall, 5500kr.

Har herrarna några inköp på gång? Eller några tankar om nya telefoner? :confused:
Kaktus säger tjöööööp! :prima:

Vet att fru Kaktus bror är i ungefär samma situation med en iphone som hålls med liv med hjälp av respirator. Denna nya lur kom verkligen rätt i tiden. Fundera inte så mycket, det är bara att handla.

Själv är jag lite småsugen på en ny lur då mitt nuvarande abonnemang tar slut nästa månda. Problemet är ju bara att jag fortfarande är väldigt nöjd med luren och vet inte ens om jag vill uppgradera just nu. Det vore lite häftigt med en Samsung S20 Ultra eller liknande som verkar ha helt galen kamera. Dock kostar dessa telefoner som 20 k+ vilket känns som ett hån mot mitt bankkonto.

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#9 Inlägg av Ebermann »

uberkaktus skrev: tis apr 21, 2020 7:34 am
Ebermann skrev: sön apr 19, 2020 9:25 pm Funderar på om det inte är dags att skaffa en ny telefon. Min Iphone 6S (eller SE, som den hette senare, dvs en iPhone 6 i 5-variantens skal) har bytt skräm så många gånger nu, att det börjar kännas dumt att lägga pengar på en gammal telefon. I synnerhet när den inte klarar alla appar eftersom den är för gammal. Däremot har det saknats något alternativt, för jag har trivts bra med mina iPhones ända sedan 2012. Men när ajfånerna har kostat som en begagnad bil och varit stor som en ladugårdsdörr har det inte kännts aktuellt. MEN, nu så såg jag att Apple släppar en iPhone SE - igen! Denna gång Iphone 11 i samma storlek som iphone 6. Till det något mer rimliga priset, eller mindre orimliga iallafall, 5500kr.

Kaktus säger tjöööööp! :prima:

Vet att fru Kaktus bror är i ungefär samma situation med en iphone som hålls med liv med hjälp av respirator. Denna nya lur kom verkligen rätt i tiden. Fundera inte så mycket, det är bara att handla.

Själv är jag lite småsugen på en ny lur då mitt nuvarande abonnemang tar slut nästa månda. Problemet är ju bara att jag fortfarande är väldigt nöjd med luren och vet inte ens om jag vill uppgradera just nu. Det vore lite häftigt med en Samsung S20 Ultra eller liknande som verkar ha helt galen kamera. Dock kostar dessa telefoner som 20 k+ vilket känns som ett hån mot mitt bankkonto.
Skall bara lösa lite detaljer, såsom var jag hittar 5000 konvertibla baluba. Men det är väl ett värdsligt bekymmer, när allt kommer omkring. Dessutom släpps den väl inte än på ett par veckor, så det finns ju tid för pengarna att uppenbara sig.

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#10 Inlägg av uberkaktus »

Pengar som sagt. Världsliga problem. Fundera inte så mycket, bara handla.

Smsa låna låna! :yxan:

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#11 Inlägg av Ebermann »

uberkaktus skrev: ons apr 22, 2020 2:16 pm Pengar som sagt. Världsliga problem. Fundera inte så mycket, bara handla.

Papper är, trots allt, pengar!

Användarens profilbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#12 Inlägg av Gräsklipparmannen »

Ebermann skrev: ons apr 22, 2020 8:51 pm
uberkaktus skrev: ons apr 22, 2020 2:16 pm Pengar som sagt. Världsliga problem. Fundera inte så mycket, bara handla.

:tummen: :tummen:

Kul höra om era planer med nya lurar och ifall jag inte är helt felinformerad så har Kaktusmannen även mottagit sin Galaxy S20. Hur trivs du med luren?

En tanke som slog mig nu spontant är ifall inte S20 Ultra kan kategoriseras som en modern "yuppinalle"? Ett ord jag var tvungen att googla ifall det fortfarande existerade och det verkar väl kanske inte användas direkt. Ingen skräll just det möjligtvis. Satt för övrigt mittemot en herre på "tuben" som hade vikt upp sin Galaxy Fold som alltså är prissatt runt 23 000 balubonger.

Gräsklipparmannen inväntar en ny mobil för inköp och det är helt enkelt en uppgradering från Galaxy A40 till Galaxy A41 som släpps i slutet på månaden. Orsaken till det är väl egentligen att det är den enda telefon som kan beskrivas som en någorlunda lättviktare eftersom Samsung uppfunnit "glasstic", alltså "glas" fast som är helt enkelt är plast. Lite som när GB släppte en glass som var en läsk. Eventuellt. Brizz för övrigt vill jag minnas att den hette. Men även A41 börjar egentligen vara lite tyngre än vad Gräsklipparmannen önskar sig, egentligen av den enkla orsaken att det blir belastande de nackbesvär jag haft under ganska lång tid med tanke på hur en lur används. Ericssons sista telefon Xperia Arc upplevde jag alltså som en höjdare och vägde egentligen hälften av vad de tyngsta lurarna väger idag.

En mindre viktig detalj är att jag läste "balubonger" en andra gång och började tänkta på ett förhör jag skrev där en herre i språkförbistring pratade om sina "armbångar", något som förstås även kom med i transkriberingen som ett nytt ord.
Bild

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#13 Inlägg av uberkaktus »

Gräsklipparmannen skrev: sön maj 10, 2020 12:04 pm

Kul höra om era planer med nya lurar och ifall jag inte är helt felinformerad så har Kaktusmannen även mottagit sin Galaxy S20. Hur trivs du med luren?

En tanke som slog mig nu spontant är ifall inte S20 Ultra kan kategoriseras som en modern "yuppinalle"? Ett ord jag var tvungen att googla ifall det fortfarande existerade och det verkar väl kanske inte användas direkt. Ingen skräll just det möjligtvis. Satt för övrigt mittemot en herre på "tuben" som hade vikt upp sin Galaxy Fold som alltså är prissatt runt 23 000 balubonger.

Gräsklipparmannen inväntar en ny mobil för inköp och det är helt enkelt en uppgradering från Galaxy A40 till Galaxy A41 som släpps i slutet på månaden. Orsaken till det är väl egentligen att det är den enda telefon som kan beskrivas som en någorlunda lättviktare eftersom Samsung uppfunnit "glasstic", alltså "glas" fast som är helt enkelt är plast. Lite som när GB släppte en glass som var en läsk. Eventuellt. Brizz för övrigt vill jag minnas att den hette. Men även A41 börjar egentligen vara lite tyngre än vad Gräsklipparmannen önskar sig, egentligen av den enkla orsaken att det blir belastande de nackbesvär jag haft under ganska lång tid med tanke på hur en lur används. Ericssons sista telefon Xperia Arc upplevde jag alltså som en höjdare och vägde egentligen hälften av vad de tyngsta lurarna väger idag.

En mindre viktig detalj är att jag läste "balubonger" en andra gång och började tänkta på ett förhör jag skrev där en herre i språkförbistring pratade om sina "armbångar", något som förstås även kom med i transkriberingen som ett nytt ord.
Jag blev nästan tvungen att uppgradera mobil eftersom mitt abonnemang på förra luren tog slut. Denna gång blev det alltså en Samsung S20 med 5G! Första gången jag har en Samsung-lur och det känns skönt att ha 5G. Inte för att någon operatör i Sverige ännu har 5G, men bara känslan är bra :skål:

Största skillnaderna mot gamla luren är nog att skärmen är rätt mycket bättre, dels i och med att det är en AMOLED-skärm och dessutom att den har 120 hz i uppdateringsfrekvens. Annars känns den relativt rapp och bra och så.

Som jag har förstått räknas den som en liten mobil och har två större syskon S20+ och S20 ultra. Ibland kan man verkligen sakna sin T28 som vägde 83 g och rymdes i den där lilla fickan på jeansen. Det var tider det. :vedklyv:

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#14 Inlägg av Ebermann »

uberkaktus skrev: mån maj 11, 2020 6:54 am
Gräsklipparmannen skrev: sön maj 10, 2020 12:04 pm

Jag blev nästan tvungen att uppgradera mobil eftersom mitt abonnemang på förra luren tog slut. Denna gång blev det alltså en Samsung S20 med 5G! Första gången jag har en Samsung-lur och det känns skönt att ha 5G. Inte för att någon operatör i Sverige ännu har 5G, men bara känslan är bra :skål:

Största skillnaderna mot gamla luren är nog att skärmen är rätt mycket bättre, dels i och med att det är en AMOLED-skärm och dessutom att den har 120 hz i uppdateringsfrekvens. Annars känns den relativt rapp och bra och så.

Som jag har förstått räknas den som en liten mobil och har två större syskon S20+ och S20 ultra. Ibland kan man verkligen sakna sin T28 som vägde 83 g och rymdes i den där lilla fickan på jeansen. Det var tider det. :vedklyv:
Känns som en bra frågesport: Vad är lättast telefonen eller vedklyven?

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#15 Inlägg av uberkaktus »

I dag var så första dagen på många veckor som undertecknad begav sig mot kontoret inne i stan. Det var lite märklig känsla och det hela kändes smått surrealistiskt att behöva byta från hemmet till annan plats för att kunna utöva sitt gebit. Anledningen till mitt besök var att besöka en av våra butiker.

Laddad med min nya mobil och ett par bluetoothlurar som aldrig tidigare var parade med mobilen begav jag mig ut. Efter att ha stått ett par minuter vid busshållplatsen och försökte få bluetoothen att fungera gav jag upp och väntade in bussen. Bussen kom och jag satt i tio minuter till och höll in diverse knappar och rensade cache-minnen osv utan att nå framgång.

När jag väl klev av bussen och var tvungen att visa mobilen för en av spärrarna för att komma vidare i kollektivtrafiksystemet tänkte jag bara "tappa in mobilen". Det gick bra. Kommer ner till perrongen och fortsätter försöka para mobilen och lurarna när det som inte får hända händer. Mobilen glider ur handen och landar rakt på stengolvet på perrongen. Snabbt som attan plockar jag upp den och inser att jag har spräckt min första device. Som tur var blev det bara en liten spricka i översta vänstra hörnet, men ändock otroligt förargligt.

Ett skal som hade skyddat mot denna skada är sedan en vecka beställt och jag hade faktiskt inga planer på att egentligen bege mig ut på några äventyr innan jag hade fått det. Nu åkte jag istället in till Samsung-butiken i stan och köpte ett otroligt överprisat origianlskal som förhoppningsvis kommer att skydda mot framtida olyckor.

Hörlurarna lyckades jag förresten para ihop när jag väl kom fram till kontoret.

Skriv svar