Mercedes EQS

Detta forum är till för diskussioner om ljud, bild, mobiltelfoner och prylar i allmänhet.
Meddelande
Författare
Användarens profilbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Inlägg: 7031
Blev medlem: tor apr 01, 2004 2:42 pm
Ort: Gräsomanien
Kontakt:

Mercedes EQS

#1 Inlägg av Gräsklipparmannen »

Kan förstås mycket väl minnas när jag förbluffad av Cybertruck-presentationen över ett år sedan och fastnade i att förvånas över vad det över huvud taget var för någonting som rullades upp på scenen då jag aldrig sett något liknande. Lite senare kastade de hål på rutan bara för att bevisa att den skulle hålla för det, i princip. Det var mycket att ta in på kort tid helt enkelt. Därefter följde jag mycket intresserad de flesta videor som kom upp på YouTube om bilen och kom till sist att rentav uppskatta den design som var byggd för funktion där kantigheten skulle göra den enkel att producera och det rostfria stålet behöver inte heller lackeras, samtidigt som det är tillräckligt stabilt för att hålla uppe konstruktionen på egen hand på något vis som ett "exoskelett". Väldigt Elon Musk, förstås.

Hur som helst någonting jag upplevde som intressant med design utefter funktion - och nu har det släppts en bil jag fascineras över på liknande sätt. Helt enkelt för att den skiljer sig från sådant jag tidigare sett på många vis kombinerat med lyx som till stor del måste vara helt oöverträffad.

Det är alltså den elektriska versionen av Mercedes S-klass som alltså i "fossilutförande" kallats för världes bästa bil och liknande, helt enkelt flaggskeppsmodellen från Mercedes-Benz alltså. En parentes, men ytterst betydelsefull sådan, är att Gräsklipparmannens bandvagn från Tomtebo-tiden var just en S-klass om än från år 1975. Nu har de äntligen lyckats överträffa modellen från just 46 år sedan...

Det som är speciellt bara för att inleda med någonting är att det precis som för cybertruck är design utefter funktion - den har lägsta luftmotstånd för produktionsbilar någonsin enligt det mått som används och den är på så vis mycket rund och går som en båge över hela bilen. Utan tvekan fascinerande och med tanke på att luftmotståndet påverkar elbilarnas räckvidd mycket så är det ett naturligt val, men kanske än mer spektakulärt är att det ljud som kommer in i en elbil tydligen främst beror på luftmotståndet då det alltså saknas ljud från explosioner under motorhuven. Tydligen ska den vara så tyst att det kan bli läskigt att åka med den i och med att det alltså kombineras med Mercedes främsta ljudkomfort i övrigt.

Men utöver luftmotståndet finns det förstås annat mycket anmärkningsvärt, bara för att ta med ett urval:

- Hyperscreen! Ser ut som en jätteskärm i princip över hela instrumentpanelen men är egentligen tre olika skärmar medan ett jätteglas täcker allting
- Svänger med bakhjulen, bättre svängradie i lägre hastigheter och svänger åt samma håll som framhjulen i högre hastigheter för bättre väghållning.
- Förardörren öppnar sig förstås automatiskt när man närmar sig med nyckeln. Naturligtvis massage i sätena och självkörande i nivå 3 samtidigt som inredningen rakt igenom är lyx. Helt enkelt en glimt av vad det kan bli med självkörande bilar då det i princip kan beskrivas som en biosalong på hjul med den jätteskärm som finns i mitten.
- 77 mil räckvidd och klimatneutral produktion på något vis. Når väl kanske en gräns där det inte är nödvändigt med så mycket längre räckvidd helt enkelt.

Nåväl, ni märker vilket bilmärke jag har närmast om hjärtat. Det kan nämnas att det här är den första "riktiga" elbilen från Mercedes, alltså som är byggd just som en elbil med plattform för ändamålet. Uppriktigt har jag upplevt det lite som en lättnad att jag blivit så imponerad av denna bil eftersom de elbilar de hittills släppt egentligen inte imponerat på mig lika mycket.

Helt enkelt riktigt kul att få en inblick i det möjligtvis främsta ingenjörskap världen kanske är kapabel till för närvarande. Lite av en förenkling kanske, men en "självkörande biosalong" som jag just kallade den själv ligger åtminstone närmare i tiden. Vet inte riktigt vad jag vill säga men det är kanske helt enkelt fascinerande lyx.

[youtube]Kan förstås mycket väl minnas när jag förbluffad av Cybertruck-presentationen över ett år sedan och fastnade i att förvånas över vad det över huvud taget var för någonting som rullades upp på scenen då jag aldrig sett något liknande. Lite senare kastade de hål på rutan bara för att bevisa att den skulle hålla för det, i princip. Det var mycket att ta in på kort tid helt enkelt. Därefter följde jag mycket intresserad de flesta videor som kom upp på YouTube om bilen och kom till sist att rentav uppskatta den design som var byggd för funktion där kantigheten skulle göra den enkel att producera och det rostfria stålet behöver inte heller lackeras, samtidigt som det är tillräckligt stabilt för att hålla uppe konstruktionen på egen hand på något vis som ett "exoskelett". Väldigt Elon Musk, förstås.

Hur som helst någonting jag upplevde som intressant med design utefter funktion - och nu har det släppts en bil jag fascineras över på liknande sätt. Helt enkelt för att den skiljer sig från sådant jag tidigare sett på många vis kombinerat med lyx som till stor del måste vara helt oöverträffad.

Det är alltså den elektriska versionen av Mercedes S-klass som alltså i "fossilutförande" kallats för världes bästa bil och liknande, helt enkelt flaggskeppsmodellen från Mercedes-Benz alltså. En parentes, men ytterst betydelsefull sådan, är att Gräsklipparmannens bandvagn från Tomtebo-tiden var just en S-klass om än från år 1975. Nu har de äntligen lyckats överträffa modellen från just 46 år sedan...

Det som är speciellt bara för att inleda med någonting är att det precis som för cybertruck är design utefter funktion - den har lägsta luftmotstånd för produktionsbilar någonsin enligt det mått som används och den är på så vis mycket rund och går som en båge över hela bilen. Utan tvekan fascinerande och med tanke på att luftmotståndet påverkar elbilarnas räckvidd mycket så är det ett naturligt val, men kanske än mer spektakulärt är att det ljud som kommer in i en elbil tydligen främst beror på luftmotståndet då det alltså saknas ljud från explosioner under motorhuven. Tydligen ska den vara så tyst att det kan bli läskigt att åka med den i och med att det alltså kombineras med Mercedes främsta ljudkomfort i övrigt.

Men utöver luftmotståndet finns det förstås annat mycket anmärkningsvärt, bara för att ta med ett urval:
- Hyperscreen! Ser ut som en jätteskärm i princip över hela instrumentpanelen men är egentligen tre olika skärmar medan ett jätteglas täcker allting
- Svänger med bakhjulen, bättre svängradie i lägre hastigheter och svänger åt samma håll som framhjulen i högre hastigheter för bättre väghållning.
- Förardörren öppnar sig förstås automatiskt när man närmar sig med nyckeln. Naturligtvis massage i sätena och självkörande i nivå 3 samtidigt som inredningen rakt igenom är lyx. Helt enkelt en glimt av vad det kan bli med självkörande bilar då det i princip kan beskrivas som en biosalong på hjul med den jätteskärm som finns i mitten.
- 77 mil räckvidd och klimatneutral produktion på något vis. Når väl kanske en gräns där det inte är nödvändigt med så mycket längre räckvidd helt enkelt.

Nåväl, ni märker vilket bilmärke jag har närmast om hjärtat. Det kan nämnas att det här är den första "riktiga" elbilen från Mercedes, alltså som är byggd just som en elbil med plattform för ändamålet. Uppriktigt har jag upplevt det lite som en lättnad att jag blivit så imponerad av denna bil eftersom de elbilar de hittills släppt egentligen inte imponerat på mig lika mycket.

Helt enkelt riktigt kul att få en inblick i det möjligtvis främsta ingenjörskap världen kanske är kapabel till för närvarande. Lite av en förenkling kanske, men en "självkörande biosalong" som jag just kallade den själv ligger åtminstone närmare i tiden. Vet inte riktigt vad jag vill säga men det är kanske helt enkelt fascinerande lyx.


En pampig presentation med inte minst James Cameron och Alicia Keys. Endast ifall ni har tid förstås, men lägger in filmerna oavsett. Gett mig mycket nöje för egen del.



Ett jätteinlägg om en ny bil alltså. Kanske rentav lägger upp detta innehåll på Australien Backpacker eller liknande också bara för att jag inte verkar skrivit en bloggpost sedan 2018. Vid närmare eftertanke känns blogg väldigt 2018 eller varför inte 2008 så jag avvaktar med mitt beslut.

Vad tror ni om framtidens bilar och vad är det nu som kan saknas? Inget jag förväntar mig att ni lyckas komma på ifall något saknas på denna kärra. :banan:
Kriminologen senaste inlägg:
Bild

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Inlägg: 4608
Blev medlem: sön apr 04, 2004 2:29 am
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mercedes EQS

#2 Inlägg av Ebermann »

Gräsklipparmannen skrev: mån maj 03, 2021 10:29 pm Kan förstås mycket väl minnas när jag förbluffad av Cybertruck-presentationen över ett år sedan och fastnade i att förvånas över vad det över huvud taget var för någonting som rullades upp på scenen då jag aldrig sett något liknande. Lite senare kastade de hål på rutan bara för att bevisa att den skulle hålla för det, i princip. Det var mycket att ta in på kort tid helt enkelt. Därefter följde jag mycket intresserad de flesta videor som kom upp på YouTube om bilen och kom till sist att rentav uppskatta den design som var byggd för funktion där kantigheten skulle göra den enkel att producera och det rostfria stålet behöver inte heller lackeras, samtidigt som det är tillräckligt stabilt för att hålla uppe konstruktionen på egen hand på något vis som ett "exoskelett". Väldigt Elon Musk, förstås.

Hur som helst någonting jag upplevde som intressant med design utefter funktion - och nu har det släppts en bil jag fascineras över på liknande sätt. Helt enkelt för att den skiljer sig från sådant jag tidigare sett på många vis kombinerat med lyx som till stor del måste vara helt oöverträffad.

Det är alltså den elektriska versionen av Mercedes S-klass som alltså i "fossilutförande" kallats för världes bästa bil och liknande, helt enkelt flaggskeppsmodellen från Mercedes-Benz alltså. En parentes, men ytterst betydelsefull sådan, är att Gräsklipparmannens bandvagn från Tomtebo-tiden var just en S-klass om än från år 1975. Nu har de äntligen lyckats överträffa modellen från just 46 år sedan...

Det som är speciellt bara för att inleda med någonting är att det precis som för cybertruck är design utefter funktion - den har lägsta luftmotstånd för produktionsbilar någonsin enligt det mått som används och den är på så vis mycket rund och går som en båge över hela bilen. Utan tvekan fascinerande och med tanke på att luftmotståndet påverkar elbilarnas räckvidd mycket så är det ett naturligt val, men kanske än mer spektakulärt är att det ljud som kommer in i en elbil tydligen främst beror på luftmotståndet då det alltså saknas ljud från explosioner under motorhuven. Tydligen ska den vara så tyst att det kan bli läskigt att åka med den i och med att det alltså kombineras med Mercedes främsta ljudkomfort i övrigt.

Men utöver luftmotståndet finns det förstås annat mycket anmärkningsvärt, bara för att ta med ett urval:

- Hyperscreen! Ser ut som en jätteskärm i princip över hela instrumentpanelen men är egentligen tre olika skärmar medan ett jätteglas täcker allting
- Svänger med bakhjulen, bättre svängradie i lägre hastigheter och svänger åt samma håll som framhjulen i högre hastigheter för bättre väghållning.
- Förardörren öppnar sig förstås automatiskt när man närmar sig med nyckeln. Naturligtvis massage i sätena och självkörande i nivå 3 samtidigt som inredningen rakt igenom är lyx. Helt enkelt en glimt av vad det kan bli med självkörande bilar då det i princip kan beskrivas som en biosalong på hjul med den jätteskärm som finns i mitten.
- 77 mil räckvidd och klimatneutral produktion på något vis. Når väl kanske en gräns där det inte är nödvändigt med så mycket längre räckvidd helt enkelt.

Nåväl, ni märker vilket bilmärke jag har närmast om hjärtat. Det kan nämnas att det här är den första "riktiga" elbilen från Mercedes, alltså som är byggd just som en elbil med plattform för ändamålet. Uppriktigt har jag upplevt det lite som en lättnad att jag blivit så imponerad av denna bil eftersom de elbilar de hittills släppt egentligen inte imponerat på mig lika mycket.

Helt enkelt riktigt kul att få en inblick i det möjligtvis främsta ingenjörskap världen kanske är kapabel till för närvarande. Lite av en förenkling kanske, men en "självkörande biosalong" som jag just kallade den själv ligger åtminstone närmare i tiden. Vet inte riktigt vad jag vill säga men det är kanske helt enkelt fascinerande lyx.

[youtube]Kan förstås mycket väl minnas när jag förbluffad av Cybertruck-presentationen över ett år sedan och fastnade i att förvånas över vad det över huvud taget var för någonting som rullades upp på scenen då jag aldrig sett något liknande. Lite senare kastade de hål på rutan bara för att bevisa att den skulle hålla för det, i princip. Det var mycket att ta in på kort tid helt enkelt. Därefter följde jag mycket intresserad de flesta videor som kom upp på YouTube om bilen och kom till sist att rentav uppskatta den design som var byggd för funktion där kantigheten skulle göra den enkel att producera och det rostfria stålet behöver inte heller lackeras, samtidigt som det är tillräckligt stabilt för att hålla uppe konstruktionen på egen hand på något vis som ett "exoskelett". Väldigt Elon Musk, förstås.

Hur som helst någonting jag upplevde som intressant med design utefter funktion - och nu har det släppts en bil jag fascineras över på liknande sätt. Helt enkelt för att den skiljer sig från sådant jag tidigare sett på många vis kombinerat med lyx som till stor del måste vara helt oöverträffad.

Det är alltså den elektriska versionen av Mercedes S-klass som alltså i "fossilutförande" kallats för världes bästa bil och liknande, helt enkelt flaggskeppsmodellen från Mercedes-Benz alltså. En parentes, men ytterst betydelsefull sådan, är att Gräsklipparmannens bandvagn från Tomtebo-tiden var just en S-klass om än från år 1975. Nu har de äntligen lyckats överträffa modellen från just 46 år sedan...

Det som är speciellt bara för att inleda med någonting är att det precis som för cybertruck är design utefter funktion - den har lägsta luftmotstånd för produktionsbilar någonsin enligt det mått som används och den är på så vis mycket rund och går som en båge över hela bilen. Utan tvekan fascinerande och med tanke på att luftmotståndet påverkar elbilarnas räckvidd mycket så är det ett naturligt val, men kanske än mer spektakulärt är att det ljud som kommer in i en elbil tydligen främst beror på luftmotståndet då det alltså saknas ljud från explosioner under motorhuven. Tydligen ska den vara så tyst att det kan bli läskigt att åka med den i och med att det alltså kombineras med Mercedes främsta ljudkomfort i övrigt.

Men utöver luftmotståndet finns det förstås annat mycket anmärkningsvärt, bara för att ta med ett urval:
- Hyperscreen! Ser ut som en jätteskärm i princip över hela instrumentpanelen men är egentligen tre olika skärmar medan ett jätteglas täcker allting
- Svänger med bakhjulen, bättre svängradie i lägre hastigheter och svänger åt samma håll som framhjulen i högre hastigheter för bättre väghållning.
- Förardörren öppnar sig förstås automatiskt när man närmar sig med nyckeln. Naturligtvis massage i sätena och självkörande i nivå 3 samtidigt som inredningen rakt igenom är lyx. Helt enkelt en glimt av vad det kan bli med självkörande bilar då det i princip kan beskrivas som en biosalong på hjul med den jätteskärm som finns i mitten.
- 77 mil räckvidd och klimatneutral produktion på något vis. Når väl kanske en gräns där det inte är nödvändigt med så mycket längre räckvidd helt enkelt.

Nåväl, ni märker vilket bilmärke jag har närmast om hjärtat. Det kan nämnas att det här är den första "riktiga" elbilen från Mercedes, alltså som är byggd just som en elbil med plattform för ändamålet. Uppriktigt har jag upplevt det lite som en lättnad att jag blivit så imponerad av denna bil eftersom de elbilar de hittills släppt egentligen inte imponerat på mig lika mycket.

Helt enkelt riktigt kul att få en inblick i det möjligtvis främsta ingenjörskap världen kanske är kapabel till för närvarande. Lite av en förenkling kanske, men en "självkörande biosalong" som jag just kallade den själv ligger åtminstone närmare i tiden. Vet inte riktigt vad jag vill säga men det är kanske helt enkelt fascinerande lyx.


En pampig presentation med inte minst James Cameron och Alicia Keys. Endast ifall ni har tid förstås, men lägger in filmerna oavsett. Gett mig mycket nöje för egen del.



Ett jätteinlägg om en ny bil alltså. Kanske rentav lägger upp detta innehåll på Australien Backpacker eller liknande också bara för att jag inte verkar skrivit en bloggpost sedan 2018. Vid närmare eftertanke känns blogg väldigt 2018 eller varför inte 2008 så jag avvaktar med mitt beslut.

Vad tror ni om framtidens bilar och vad är det nu som kan saknas? Inget jag förväntar mig att ni lyckas komma på ifall något saknas på denna kärra. :banan:
Föreslår att vi köper in en och målar Hasslehoff och RB-loggon på sidan. En bil värdigt en Retrobutik!
Erik Ebermann, retrobutiken.se

Användarens profilbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Inlägg: 7031
Blev medlem: tor apr 01, 2004 2:42 pm
Ort: Gräsomanien
Kontakt:

Re: Mercedes EQS

#3 Inlägg av Gräsklipparmannen »

Tveklöst! Retrovagn från framtiden i perfekt symbios! Tänker närmast på Delorian och Hasselhoff som jag hoppas kommer gå att återse i Kung Fury 2. Sökte på releasedatum och det jag fick upp var "Filming began in July 2019 in Bulgaria and Germany.[7] On September 25, the official Laser Unicorns Instagram page confirmed that Kung Fury 2 had wrapped filming.[8][9] In September 2020, post-production has been halted over a lawsuit with investors.[10]"

För övrigt hittade jag denna:

David Hasselhoff Offers Update on Kung Fury 2, Promises “I Am Going to Be Funny in It”
https://consequence.net/2020/12/david-h ... -2-update/
The Hoff is confident the sequel to the cult classic will see the light of day despite legal issues


Utan att satt mig in i det för mycket alltså så verkar det vara någon stämning som ställt till det. Nåväl får se hur det utvecklar sig förstås!
Kriminologen senaste inlägg:
Bild

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Inlägg: 6210
Blev medlem: fre apr 02, 2004 10:37 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mercedes EQS

#4 Inlägg av uberkaktus »

Gräsklipparmannen skrev: lör maj 08, 2021 3:51 pm Tveklöst! Retrovagn från framtiden i perfekt symbios! Tänker närmast på Delorian och Hasselhoff som jag hoppas kommer gå att återse i Kung Fury 2. Sökte på releasedatum och det jag fick upp var "Filming began in July 2019 in Bulgaria and Germany.[7] On September 25, the official Laser Unicorns Instagram page confirmed that Kung Fury 2 had wrapped filming.[8][9] In September 2020, post-production has been halted over a lawsuit with investors.[10]"

För övrigt hittade jag denna:

David Hasselhoff Offers Update on Kung Fury 2, Promises “I Am Going to Be Funny in It”
https://consequence.net/2020/12/david-h ... -2-update/
The Hoff is confident the sequel to the cult classic will see the light of day despite legal issues


Utan att satt mig in i det för mycket alltså så verkar det vara någon stämning som ställt till det. Nåväl får se hur det utvecklar sig förstås!
Aj aj, det där verkar tråkigt. Hålla på och bråka om pengar, det är ju det tråkigaste som finns.
Retrobutiken.se - vi säljer spel!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster